- Тұлға
- 28 Сәуір, 2011
Тағылым
«Асылы, адам – өз өмірінің суретшісі. Ол өмірді сырлап бояуға, оған ажар, түр беруге, оны әшекейлеп, өрнектеуге еңбек етеді» деп Ғабит Мүсірепов айтқандай, өзінің тәжірибесін бір салаға жұмсап, оны өмірлік мән-мағынасына айналдырған азаматтар бар. Соның бірі – Қазақстанның «Құрметті теміржолшысы», ғалым-академик, профессор Амангелді Жұмағалиұлы Омаров. Жетпістің қиясына жақындаған ардақты ағамыз кезінде Түрксіб теміржол желісін салған Түрксіб ардагері, әйгілі теміржолшы, алғашқы қазақ теміржол ғалымы, ұстаз Жұмағали Омарұлы Омаровтың ұлы екенін де айта кетелік. Әкеден алған тәлім-тәрбиені бойына сіңіріп, теміржол саласын ата кәсіпке айналдырған арынды тұлға Амангелді Жұмағалиұлы – теорияның негізін шынайы тәжірибемен ұштастырып, оны өз қолымен жасай білген жоғары санатты маман. «Өнерлінің қолы алтын, өлеңшінің сөзі алтын» дегендей, ол кісінің мән-мағынаға толы еңбек жолынан талай қызықты жайттарды кезіктіруге болады. Амангелді Жұмағалиұлы – 1941 жылдың 30 сәуірінде Қарағанды облысына қарасты Балқаш қаласында дүниеге келген. Ол кісінің арғы атасы қалмақ-торғауытты Қалба, Тарбағатай тауынан қуып шыққан әйгілі Биғашұлы Байжігіт батыр болып табылады. Аталары қалмақтың бетін қайтарған батырлар болса, әкесі Жұмағали Омарұлы, жоғарыда атап өткендей, Түрксібтің алғашқы құрылысшысы, еңбегімен елін көтерген ердің бірі. Кезінде Жұмағали Омарұлы баласы Амангелдіге әкелік көрегендікпен теміржолшы мамандығының қыр-сырын, мән-мағынасын ой-санасына қалыптастырған еді. Расында, теміржолшы мамандығын жан-тәнімен қызыға қалаған жас Амангелді Ресейдің әскери тәртібіне негізделген, Новосибирск қаласындағы теміржол көлік инженері институтының (СГУПС) Теміржол құрылысы, жол және жол шаруашылығы факультетіне түседі. Осы институтта әйгілі жол мамандары, ғалым В.Г.Альбрехт, Н.П.Кондаков тәрізді жаңа ойлы, жас толқын ұстаздар дәріс берген еді. Бір сөзінде ол: «Студенттік кезіме ой жүгіртсем, инженер-маман болып қалыптасуыма ұстаздарымның септігі көп тиді» деп ашық айтқан-ды. Ол кездегі студенттер өндірістік тәжірибенің негізімен байланыстырып диплом жұмысын жазатын. Міне, сол алты айға созылған тәжірибені студент Амангелді Омаров сонау Иркутск облысындағы Зима деген станцияда өткізеді. Жетекші ұстазы бірге жүрмегендіктен, институтта оқыған теорияны іс жүзінде қолдану студент үшін нағыз сынға айналған кез. Қысы 40 градус С-ден төмен түсетін Новосибирск қаласында апта бойы қар жауып жатса да, қалың қар астынан жол тазартылып, «Транссібір магистралі» тоқтамай жұмыс істеуі керек. Сондағы орыс мамандардың іскерлігін, еңбекқорлығымен қоса өз ісіне жан-тәнімен берілгендігін көрген болашақ маман қазақ баласы өзінің қалаған мамандығын барынша меңгеруге ұмтылды. Сонау 1966 жылы аталған институтты тәмамдаған Амангелді Жұмағалиұлы жолдамамен «Қазақ теміржолы» бойындағы Арыс станциясына бригадир, кейін аға мастер болып еңбек жолын бастайды. Бұл – қызығы мен қиыны мол өмірге басқан алғашқы қадам болатын. Осыдан соң ауыр өндіріспен байланысты Қарағанды жол дистанциясына қызметке ауыстырылады. Әуелі аға жол мастері болып, кейіннен іскерлігі мен ұйымдастыру қабілетімен танылған Амангелді Омаров осы дистанцияға бас инженерлікке тағайындалып, Қарағандыда төрт жыл үзбей қызмет атқарды. Ал 1971 жылы Балқаштың жол дистанциясының басқармасына бастық болса, 1972 жылы Қарағанды жол дистанциясына басшылық қызметке ауыстырылған еді. Айта кетерлік жайт, көп нәрсеге қаныққан маман осы жерде нағыз іскерлік көрсетіп, «Қарағанды-Сортировочная» станциясын жаңарту, көмір тиелген жүк вагондарының құрамын тежемей, транзитті жүк көлігін тез арада өткізу мәселелерін оңтайлы шешеді. Амангелді Жұмағалиұлының білгірлігінің арқасында ұжым бірлестігі «Социалистік жарыстың» алдыңғы орнына шығып, қол жеткен межені ұстап тұрудың өзі қалыпты жағдайға айналады. Тың игеру теміржолының (Целинная железная дорога) басқармасы маман А.Омаровты 1977 жылы қызмет баспалдағында көтерумен қоса, оған зор сенім артады. Сол жылдары Қарағанды теміржол бөлімшесінде екінші жолды жаңадан салып, Қарағанды-Жарық-Мойынты аралығын толық электрлендіруді қолға алады. Жобаға белгіленген жоспарды нақты өмірге әкелуде Амангелді Жұмағалиұлы алғыр да білікті маман екенін осы жұмыста тағы бір мәрте көрсетеді. Теміржол саласындағы жұмыстың барлық сүзгі-елек сынағынан сүрінбей өтіп, мол тәжірибе жинақтаған ол 1983 жылы Алматы жол магистралі басқармасының орынбасары қызметіне тағайындалды. Бұл шойын жолдың астындағы шпалдарды темірбетондарға, тұтас рельстерге пойыздарды тоқтатпай ауыстырған кез болатын. Амангелді Жұмағалиұлы өзінің жоба-жоспарлауымен 1988-1990 жылдары Ақтоғай-Достық-Алашанькоу халықаралық теміржол магистралін жаңартып жөндегені, шекарадан өтетін жолдың Қытай (СУАР) жеріндегі техникалық-экономды негізіне (ТЭО) сәйкес дәлме-дәл жүргізгені бүгінгі мамандарға үлгі бола бермек. Осы халықаралық қатынас магистралін 1991 жылы қабылдағанда А.Омаров Алматы теміржолының басқарма бастығы қызметіне Қазақстан Республикасының сол кездегі Көлік министрі Н.К.Есенғарин тағайындаған еді. Екі елдің келісімшарт хаттамасына қолтаңба қойып, мөр басу Қазақстан Республикасы атынан Амангелді Жұмағалиұлына жүктеледі. Бірінші жүк тасымалдау пойызы 1991 жылы 20 шілдеде жолға шықты. Ал 1992 жылдың 20 маусымында алғашқы Алматы-Үрімші жолаушылар пойызы, екі елдегі туған-туыстарының құшағын қосқан тарихи сәт осы күнге дейін көз алдымызда тұр. Содан бері Жапония, Корея, Вьетнам, Сингапур елдерінен сан алуан жүк тасымалданып, миллиондаған адам осы игілікті сәтімен пайдалануда. Қазақстанның халық шаруашылығын көтеруде Алматы теміржол бастығы А.Омаров шойын жол бойындағы мамандар мен жұмыскерлердің әлеуметтік жағдайын естен шығарған емес. Станцияларда көптеген тұрмыстық үйлер, мектеп пен балабақшалар салуға, ауызсумен қамтуға орай мыңдаған шақырым су құбырын Ағадыр, Жарық, Балқаш, Саяқ, Ақтоғай, Шеңгелді және Достық қаласында жаңа жүйеге келтіруге де атсалысқан А.Омаров болатын. Амангелді Жұмағалиұлы өз саласын ғылыми негізде де зерттеп, көптеген ғылыми еңбектер мен мақалаларын жариялады. Қажырлы еңбегі мен басшылықтағы көп жылғы тәжірибесінің арқасында Амангелді ағамыз 1997 жылы Алматының М.Тынышбаев атындағы Қазақ көлік және коммуникация академиясына (КазАТК) ректор болып тағайындалады. Ол кісі 200-ден аса ғылыми жазбалардың, 20 монографияның және 10 авторлық құжаттың авторы болып табылады. Ғылыми еңбектерінің ішінде: «Қазақстан теміржолының тиімділігі» (Прага, 1995), «Жолдағы достық пен қарым-қатынас» (Прага, 1996), «Шөл даланың жылжымалы құмында теміржол салудың жобасы» (Алматы, 1999), «Қазақстандағы теміржол жатқан жер қыртысы» (Алматы, 2000), «Қазақстандағы теміржолдарды жобалау, салу және күтіп ұстау» (Алматы, 2001), «Машиналар паркін техникалық қайта жарақтауды ұйымдастыру және жаңа машиналарды жасау» (Алматы, 2002) және т.б. ғылыми еңбектерін айтуға болады. Өндірістік, ұйымдастырушылық және ғылыми жұмысты қатар алып жүрген А.Ж.Омаров 1999 жылы «Теміржолдағы жер қыртысы тау-тасының физикалық-механикалық әсері» атты тақырыпта техника ғылымдарының докторы ғылыми дәрежесіне диссертациясын қорғады. Ұстаздық қызметтегі жетістігі үшін 2000 жылы «Теміржол, автомобиль жолы және аэродром құрылысын салу» мамандығы бойынша Амангелді Жұмағалиұлына профессор атағы берілді. Инженерлік, ғылыми, педагогтік және жалпы адамгершілік тұрғысынан алғанда Амангелді Жұмағалиұлын әріптестері жоғары бағалайтыны ақиқат. 1996-2000 жылдарда Халықаралық көлік академиясына, Халықаралық информатикалық академиясына, ҚР Инженерлік академиясы мүшелігіне қабылданған Амангелді Жұмағалиұлына академик атағы берілді. Сондай-ақ Қазақстан Республикасының «Білім беру ардагері» атағын да иеленді. Амангелді ағаның зайыбы Кәрима Абылқасқызының мамандығы – экономист. Ұзақ жыл бойына банк жүйесінде қызметте болған Кәрима апай – балаларын әке жолына баулып өсірген сүйікті жар және бақытты ана. Амангелді Жұмағалиұлы білім және ғылым саласына да өз үлесін айтарлықтай қосты. Осыдан он жыл бұрын Қазақстанда теміржолшы мамандардың жетіспейтіндігін бағамдаған ол 2000 жылы Қазақ қатынас жолдары университетін (ҚҚЖУ) ашқан еді. Заман талабына байланысты бұл жоғары оқу орнын жекеменшік түрде құруға тура келді. Шын мәнісінде, еңбегі, білімі, талабы зая кеткен жоқ. Университет – көлік және коммуникация кәсіпорындары мен экономиканың басқа салаларына бакалавриаттың – 16 түрлі маман, магистратураның – 9 түрлі маман, философия докторы РһD – 4 және колледжде 11 түрлі мамандық иесін дайындайды. Осынша мамандарды даярлауға арналған студенттер үшін оқу ғимараты №1 (2002 жылы салынды), оқу-зертханалық ғимараты №2 (2006), ал зертханалық және тәжірибелік жұмыстары мен оқу тәжірибесін өткізуге арналған полигоны (2007), жабық спорт-сауықтыру кешені (2008), оқу-зертханалық кешен №3 (2010) және студенттік жатақхана жұмыс істеп тұр. Бүгінгі күні мектеп-студия құрылысы дайындалуда. Университет кешенінің зертханалық жабдығының қызметіне келсек: «Станция кезекшісі»; «Поезд диспетчері»; «Сұрыптау станциясы»; «Тұрақты токтың рельстік тізбектерін зерттеу»; «Рельстік тізбектердің жұмыс тәртібін есептеу»; «Бағдаршам әрекетінің принциптері мен құрылғыларын зерттеу»; «Түзеткіштерді экспериментальды зерттеу»; «Амплитудты детекторын зерттеу»; «ҚТЖ зерттеу»; «Байланыстың сандық жүйесі»; «Сигнал спектрлерін зерттеу» туралы толық көлемдегі оқу бағдарламасын қамтитын және басқа да көптеген зертханалар бар. Сондай-ақ оқу мен ғылымға, мәдениетке және спортқа қажетті жағдайлар жасалған. Барлық аудиторияларда заманымызға сәйкес компьютер қондырғылары тұр. Бүгін 4 оқырман залы мен кітапхана жұмыс істейді, онда 500 мың бірліктен аса кітап қоры бар. Абонемент жыл сайын арнайы пәндер бойынша оқу және оқу-әдістемелік әдебиеттерімен, мультимедиалық оқыту бағдарламасымен толықтырылады. Қазақстанның және шетелдердің жоғары оқу орындары арқылы электрондық оқулықтармен қорды толықтыру үнемі жүргізілуде. Қазақ қатынас жолдары университеті бүгінде беделді оқу орнына айналды. Он жылда он мың инженер диплом алып, теміржол бойында еңбек етуде. Жас ғалымдар ғылыми ізденіспен айналысып келеді. Бұл, ғылыми тұрғыдан қарағанда, жақсы істің бастамасы болды. Осыған орай, Амангелді мырзаның «Сүйікті өмірлік іс – кісіге мәңгілік күш!» деген сөзі жас ізденушілерді ынталандыра түсетіні анық. Ұстаздың шәкірті көп. Сырт елдердегі шәкірттерін айтпағанда, өз елімізде, біздің ортамызда жүрген ізбасарлары болашағынан зор үміт күттіреді. Сөз орайы келгенде, Амангелді Жұмағалиұлын Қазақ қатынас жолдары университетінің ұжымы атынан 70 жасқа толған мерейтойымен құттықтаймыз! Ұстазға зор денсаулықпен қоса ұзақ ғұмыр тілейміз. Еңбегіңіз жемісті болып, шәкірттеріңіз ғылымда көбейіп, абырой-атаққа бөлене беріңіз. Назымбек САДУОВ
3810 рет
көрсетілді0
пікір